Directia Generala Administratie si Relatia cu CGMB - CONSULTAREA CETĂȚENILOR ȘI A ASOCIAȚIILOR LEGAL CONSTITUITE
Proiect de hotărâre privind aprobarea Planului Urbanistic Zonal LINIA M4 DE METROU TRONSON GARA DE NORD - GARA PROGRESUL
Comentarii
SrG 2023-02-02 14:18:33
PE SCURT:
Este necesar să se ia în considerare aspecte precum:
-obturarea vederii către construcții valoroase (dar și către cele „nevaloroase”) cu lifturile de acces și spațiile tehnice anexe/conexe,
precum și evitarea abuzării de spațiile verzi pentru atingerea scopurilor;
- prezența arborilor valoroși (adică toți arborii, fără excepție) - nu arborii sunt „în drumul metroului”, ci invers - evitarea tăierii lor nu este ceva „de preferat” ci un lucru ABSOLUT OBLIGATORIU!!!! Nu se poate justifica diminuarea spațiului verde sau tăierea vreunui arbore sub egida „beneficiilor” aduse „reducerea poluării” care ar depăși cu mult niște „pagube colaterale” sau a vreunui „rău necesar” sau a omletei care nu se poate face fără spart ouă.

PE LUNG:
Referitor la planșa nr 6, intersecția hotel Marriott - amplasarea stațiilor de transformare, sau -mai grav- a puțurilor de ventilație pe spațiul verde NU trebuie să aibă loc. Cum în București fiecare (mili)metru pătrat de spațiu verde a devenit aât de valoros, și atât de greu de găsit, ORICE diminuare a lui trebuie evitată cu orice preț, și cu maxim de atenție și timp acordată proiectării și stabilirii poziției acestor construcții la micro-metru. Poziționarea lifturilor, dar și a acceselor pe scări fix în colțul intersecției este de-asemenea de evitat, având în vedere că se blocheză vederea spre directă spre clădiri și, se creează poluare vizuală. Senzația de claustrare sau „poluare vizuală” poate părea un moft, dar este mult mai importantădecât s-ar crede pentru sănătatea populației, la fel de importantă ca cea a poluării aerulului sau a apei, sau cea fonică. Este necesar să se țină cont de noțiuni ca „percepția spațiului” de către om, orientare (recunoașterea drumului, găsirea adreselor/destinațiilor) și siguranță.
În vreme ce accesul pe trepte poate fi făcut descoperit (a se vedea cazul pasajului de la Universitate), lifturile de acces presupu niște construcții înalte și „butucănoase”. Aspectul lor nu este de neglijat.
Analog, toate noțiunile menționate deasupra trebuiesc luate în considerare și la toate celelalte intersecții.
În cazul intersecției 13 Septembrie - Tudor Vladimirescu, esete necesar ca accesul de pe colțul de Est să fie mutat, sau să se renunțe la el. Nu ține cont de prezența unui arbore, mare, bătrân și care NU pune în pericol cetățenii. Drept urmare, acel acces trebuire regândit și mutat. La fel, pentru partea de SUD (numerele impare din bd. Tudor Vladimirescu), așa cum sunt afișare acum, acceele la metoru presupun tăierea de arbori și diminuarea unui spațiu verde plantat cu gazon. Prin ne-cartografierea spațiilor verzi de pe acel trotuar, proiecantul poate fi suspectat de rele-intenții. La fel și ÎNSĂȘI Primăria Municipiului București și reprezentanții ei.

Deși comentariul acesta vizează doar 2 intersecții, așa cum am menționat, aceste raționamente trebuie aplicate ÎNTREGULUI traseu, care trebuie luat LITERALMENTE la pas, metru cu metru pătrat, pentru un rezultat bun și nu unul „românesc” în care se măsoară odată și se sapă de 4ori, și coretează de 6, și apoi se acoperă, si se mai sapă încă odată.
GATITU CONSTANTIN 2023-02-02 15:08:44
Problema constructiei metroului in Bucuresti nu trebuie sa dispara din agenda oricarui primar ales in fiecare mandat de activitate !
Din pacate se paseaza reciproc MT -Primaria capitalei an de an , mandat dupa mandat ! Practic sunt cateva proiecte care ar trebui urgentate pentru a scapa de traficul acesta infernal , pentru deplasare la serviciu sau de la serviciu - pentru a merge pentru diferite probleme sau cumparaturi ! Sunt capitale sau orase cu mai multi locuitori decat Bucurestiul si se circula cu transportul in comun decent ! De aceea forurile competente prin deciziile lor trebuie sa stabileasca transportul urban de cel rural pentru a nu mai fi o povara si aglomeratie pana in buricul targului ! - tramvaiul sa parcurga un traseu pana la marginea capitalei ( prima centura ) sau unde sunt trasee sau proiecte ale metrolui deasemenea capetele sa treaca de centura ! - Daca tot se vorbeste de renovarea garii de nord sa se prevada extinderea legaturilor cu celelalte gari pentru tranzitul spre litoral sau celelalte orase , fara a mai fi nevoie de nod intermodal Bucurestiul ! - Dupa aceea urgentarea constructiei de pasaje denivelate cum sunt peste tot in orasele europei sau ale lumii ! Primareasa dinaintea profesorasului a promis constructia a doua pasaje , lucru care nu sa intamplat dar nici nu le-a reabilitat macar sa se circule normal pe doua benzi ! Pana nu se scoate transportul cu legaturi preorasenesti in afara micii centuri , cei cu autoturisme nu vor abandona naveta in capitala ! Poate acum ne vom da seama ca aceste lucruri sunt normale si necesare pentru mediu sau bunastarea locuitorilor din capitala sau din imprejurimi ! Sunt de acord cu constructia acestui tronson de metrou dar si urgentarea celorlalte sau prelungirea lor cum sa facut spre Berceni !!!
Ionescu Petrisor 2023-02-02 16:01:04
Total incompetenti! Iti fost vreo data pe sos. Giurgiului? Statiile ar fi: Eroii Revolutiei 2, Toporasi ( desire catre p-ta Progresul si catre Gazarului), Luica, si Gara Progresul!
Andrei 2023-02-02 18:19:56
Plasarea stației muzeul George bacovia va fi ineficienta cu solicitare foarte mica, amplasarea unei stații la piata progresu ar avea un impact foarte mare având un grad de solicitare mare.
Doru Simion 2023-02-02 21:00:26
Tot ce pot sa spun e că suntem conduși de incompetenți. As fi fost unul din utilizatorii acestei magistrale M4. Ni s-au dat bani la timp pt a finaliza acest proiect. Tot ce trebuia să facem sa primim banii, era să mișcam cu talent niște hârtii sa avem actele gata la timp... Și veneau și banii prin PNRR. Din păcate, incompetenții din minister și primărie nu sunt în stare să facă nici măcar acest lucru... Partea teoretica. Ce așteptări sa avem sa se pună în mișcare și la partea practica... De construcție propriu zisa. Nici când ne roagă cineva cu bani nu suntem în stare să facem treaba.
Istudor Aurelian 2023-02-03 12:12:10
In primul rand vreau sa discut despre racordul MAGISTRALEI 4 cu alte magistrale existente si in curs de proiectare. Realizarea unui legaturi intre statiile GARA DE NORD 1 si GARA DE NORD 2 fara a iesi din cadrul retelei de metrou ar trebui discutata, probabil prin mutarea compostoarelor.
De asemenea, avand in vedere distantele mici dintre statia IZVOR (M1; M3) si statia CISMIGIU (M5), sunt de parere ca realizarea unui racord comun pentru cele 3 statii ar trasforma-o intr-o super statie cu trasfer facilitar de calatori intre 4 magistrale diferite de metrou. Astfel, corespondenta dintre M4 si M5 ar fi mutata de la statia HASDEU (care din punctul meu de vedere destul de inutila datorita fluxulu mic de calatori) la statia CISMIGIU. Viitoarea statie de pe M4, numita CISMIGIU-IZVOR, ar fi localizata intre Splaiul Independentei si B-dul Regina Elisabeta, dealungul B-dului Schitu Magureanu, la o adandime mai mare decat statiile IZVOR si CISMIGIU. Schimbul de calatori s-ar putea face printr-un tunel similar celui din Piata Unirii ce ar supratraversa statia CISMIGIU-IZVOR si totodata ar fi la aceiasi adancime cu staiile de pe M1; M3 si M5.
In al doilea rand, trebuie sa mentionez traseul MAGISTRALEI 4. Dupa statia GARA DE NORD 2, traseul propus ar urma sa subtraverseze strazile Garii de Nord, Berzei, Grigore Cobalcescu si b-dul Schitu Magureanu unde ar urma sa se dezvolte statia CISMIGIU-IZVOR. In continuare, M4 si-ar urma traseul subtraversand parcul Izvor si strada cu acelasi nume spre Piata Arsenalului unde ar urma a fi realizata statia URANUS.
OD 2023-02-03 12:35:06
Mi se pare foarte importanta si includerea unei parcari de tip P+R la capatul periferic al metroului. Asa ar fi incurajati cei ce vin din afara Bucurestiului sa foloseasca metroul in loc sa intre cu masina in oras. Primele 24h gratuite, ca si in alte tari europene.
Apoi, la fel de important, este ca magistrala 2 (sper ca nu ma insel cu privire la numar), deja foarte solicitata, sa fie imbunatatita prin adaugarea de trenuri. Daca doar jumatate din noii calatori ar schimba la Eroii Revolutiei sa ia trenul spre centru/Pipera, ar fi dezastru.
Apoi sustin unul din comentariile de mai sus: nu trebuie renuntat la niciun cm de spatiu verde. Tocmai, odata cu alternativa subterana, o mare parte din spatiul exterior trebuie redat mobilitatii usoare si pietonilor.
Teo 2023-02-03 12:42:04
Foarte bun si util proiectul. Desi nu este o idee noua. Inca dinainte de '89 era propus acest plan, chiar pana la 1 Decembrie. Parerea mea este ca pe Sos. Giurgiului sunt prea multe statii. Practic metroul aproape ca face acelasi nr de statii ca si tramvaiul. Vor fi costuri f mari si termen de executie mai lung, plus deranjul public adus de santier.(avem exemplu cel din Dr Taberei). Statiile Bacovia, Nic Cajal si Giurgiului mi se par inutile in raport cu sustenabilitatea proiectului. Poate studiul de fezabilitate va demonstra asta. Ar fi sustenabile statii la : Gara Progresul, Luica, Gazarului, Piata Progresul, Eroii Rev.
Mulțumesc!
Spătaru Dan 2023-02-03 13:57:13
Propun prelungirea metroului până în 1 Decembrie, unde vom avea în câțiva ani si port si aeroport. Să nu săpăm de 2 ori.
Tunaru Mircea 2023-02-04 00:39:35
Buna ziua!
Consider oportună aceasta nouă linie de metrou, dar până la Eroii Revoluției, de acolo se circulă foarte bine și repede cu tramvaiul.
PCT 2023-02-04 09:46:08
Mai bine ati prelungi linia tramvaiului 7 pana la 1 Decembrie si 32 pana la Bragadiru. Mult mai putini bani, mai repede de construit si ati rezolva problema traficului de naveta din sudul Bucurestiului. Degeaba ar fi metrou la gara progresu daca nu ai cum ajunge cu masina la el. Trebuie oferite solutii navetistilor de a nu mai veni cu masinile in centru
DanPG 2023-02-04 12:00:41
În cazul stației Gara de Nord 2, cât timp este în elaborare și magistrala M6 cu terminalele Gara de Nord și Aeroportul Internațional Henri Coandă, continuarea magistralei M4 se poate face pe la stația Gara de Nord 1 și de acolo spre Gara Progresu lăsând Gara de Nord 2 stație terminus pentru M6 adaptându-se modelul de la stația Basarab sau trecând pe același fir ramele de metrou cât și pentru M1, cât și pentru M4.
În al doilea caz, stația Eroii Revoluției 2, nu-i înțeleg folosul pentru a se săpa a doua stație de metrou, și să se folosească actuala stație Eroii Revoluției să se poată face transbordarea de pe M4 direct pentru M2 sau vice versa pe același fir.
Înțeleg că este mai scump să construiești peste infrastructura existentă și mai ales c-ar duce la aglomerări pentru magistralele M1 și M2, dar pentru un trafic fluid în subteran părerea mea este aceasta din mesaj
AlexB 2023-02-04 17:26:28
Un singur aspect legat de viitorul cetatenilor sau mai bine spus de siguranta lor in propriile case. In conditiile in care, in timpul constructiei magistralei M5, au avut loc acele surpari de teren si case crapate la intersectia bulevardelor Eroilor cu Eroii Sanitari , cum se va asigura siguranta blocurilor si locuitelor de pe traseul magistralei pe durata sapaturilor? Primul bloc, de la Gara de Nord in dreptul parcului, este cu bulina in clasa 1 de risc seismic, urmatorul este in clasa 2 de risc seismic.
Nu 2023-02-04 20:29:26
Buna seara.
Linia de metrou trebuie sa acopere intrarea in Bucuresti, zona Cora Alexandriei pe unde se intra dinspre judetele Olt, Teleorman, Giurgiu, Ilfov, cu un eventual Park and Ride asa cum este logic si functional, va stopa traficul rutier infernal catre Bucuresti, centru, sos Buc Magurele nedublata la 2 benzi pe sens in Bucuresti, traficul infernal pe Antiaeriana cu blocajul spre intersectia cu Cal 13 Sept unde exista proiect propus de DGOMB, BPR dar NEBUGETAT pt ca da, banii merg doar spre NORDUL BUCURESTIULUI.
Deci statii Cora, Piata Rahova unde va prelua cartierul Rahova si Ferentari(venit cu 139 autobuz) si va decongestiona si sos Margeanului care e blocata. Apoi Sebastian cu Cal Ferentari, Cal Rahovei, iarasi va prelua doua cartiere si jumatate, SEBASTIAN, CAL FERENTARI, NASAUD, MALL LIBERTY. Apoi abia la Traffic Greu Mall Liberty unde vin f multi oameni din directii diferite inclusiv Oltenitei, Unirii. Ce naiva sa caute statie la Marriot. Este un hotel de top unde clientii circula cu auto, taxi, etc. La fel cei de la blocurile din 13 sept, oameni cu un statut social aparte, cu posibilitati financiare. Ce sa caute statie metrou T Vladimirescu. Iar facem greseala cu Dr Taberei care nu are iesire din Bucuresti? Facem metrou sa eliberam orasul de masini de OT, GR, IF, TR si B sau sa ne facem ca facem fara a vedea pe teren problemele. Linia 32 de la Cora la Unirii de la Chirigiu e blocata de masini. Soseaua are o banda stramta pe sens. Chiar nu vedem? Sincer, e o DISCRIMINARE pe criterii rasiale. Lasati bai ca tiganii/rromii din Rahova, Alexandriei nu merita. Aflati ca sunt si alte etnii in Rahova si Alexandriei, toti cetateni romani platitori de taxe si impozite. Lucram pt a face un ONG si daca continuati sa tratati Rahiva, Alexandriei, Ferentari asa, ne vom vedea in instanta. Mai lasati Nordul Bucurestiului, toti banii merg acolo.Aici nimic. Nu e corect. Un tramvai amarat 32 pt cateva judete si 3 cartiere din Bucuresti.
Aceasta magistrala trebuia construita. Incompetenta a dus banii spre Otopeni unde avem deja linie SNCFR neaglomerata, linie STB neaglomerata. Cum justificam o linie de metrou cu statii ca sa fie. Dar care NU SE JUSTIFICA ECONOMIC.
ADUCETI METROUL PE ZONA SOS ALEXANDRIEI, CALEA RAHOVEI. FITI REALISTI, GANDITI ECONOMIC SI MAI ALES PENTRU CETATENI.
VA MULTUMIM
Ion Gane 2023-02-05 16:02:21
Buna ziua
Privind harta retelei de metrou din Bucuresti apare o zona f mare neacoperita:Cartierele Rahova, Alexandriei, Sebastian Calea Ferentari. Inexplicabil. Statii la Cora Alexandriei, Piata Rahova, Sebastian sunt necesare pentru a prelua jud Olt Teleorman Giurgiu Ilfov si cartierele f populate. La Marriot nu vin clientii cu metroul. La Uranus cine vine
Va rugam reanalizati mergand in zona si vazand cum un singur tramvai 32 deserveste cartierele. Cum intrarea este sufocata si continua pe Antiaeriana.
IAN 2023-02-06 10:50:36
Vin cu o propunere pentru un traseu schimbat dupa cum urmeaza. De la GARA DE NORD, magistrala sa subtraverseze strazile Garii de Nord, Berzei, Stirbei Voda (statie pe M4 cu acelasi nume), sa se racordeze la statia EROILOR 2, sa treaca pe sub B-dul Eroilor si parcul Ramniceanu (statia propusa PANDURI) , sa subtraverseze carterul de case (ce nu ar trebui sa ridice probleme) si sa iasa pe Soseaua Panduri. Din intersectia cu Calea 13 septembrie, magistrala ar urma sa aiba trasel propus prin PUZ.
Raduel 2023-02-06 16:17:18
Statia de la George Bacovia nu se justifica din punct de vedere al traficului de persoane.
Consider mult mai folositoare o statie la Piata Progresul fiind o zona tranzitata de mai multe persoane.
NCD 2023-02-06 17:57:27
Ar fi mult mai util cu legatura cu M1 si M3.
Cosmin 2023-02-06 22:29:58
Foarte util proiectul cu metrou pana la Gara Progresul, in capat parcare, curand se va deschide si circulatia trenului Giurgiu Bucuresti Progresul si acest metrou este foarte util in zona.
Razvan 2023-02-06 23:22:00
Poate ar trebui totusi sa incercati sa prelungiti metroul in sectorul 5, celelalte sectoare au acces deja la metrou
Marius 2023-02-07 04:56:50
Statii pe Sos Giurgiului:
Eroii Revolutiei, Toporasi, Luica, Gara Progresul
Adelina 2023-02-07 07:55:38
Traseul trebuie modificat pentru a trece pe la Cora Alexandriei - piața Rahova - Sebastian - Trafic Greu, unde este un flux imens de mașini deoarece se intra in Bucuresti și din județele Teleorman, Giurgiu, Olt, fiind un traseu foarte utilizat, atat de catre șoferi, cât și de pietoni. Pentru a se decongestiona traficul, care este blocat zilnic, și pentru a reduce poluarea mașinilor, este NECESAR metroul și in aceste zone din Sectorul 5, unde se circula foarte greu, deoarece a fost lăsată in urma aceasta parte a capitalei.
Ana 2023-02-07 12:28:26
Parcul Izvor are gard si delimitare clara. Nu vom permite schimbarea destinatiei spatiului verde plantat cu arbori, marturie a cartierului Uranus.
Din propunerile acestuii PUZ se taie aproximativ 1 ha de arbori seculari din specia Stejar rosu pe latura de E a parcului.
I 2023-02-07 13:40:38
Sper sa se concretizeze. Ar fluidiza traficul in zona.
Zamfir Alexandru 2023-02-07 15:16:52
Un proiect foarte bun ,doar că o să dureze mai mult decât un secol😂
Sebastian Ciobanu 2023-02-07 16:36:41
In primul rand Felicitari! Este o magistrala foarte importanta care ar rezolva problemele de trafic din zona

E posibil sa se prelungeasca pana la Magurele Science Park https://www.magurelesciencepark.ro ?

Asta ar face si legatura cu centura capitalei asa cum este acum statia Tudor Arghezi pe M2

Mult succes!
Ciprian 2023-02-07 21:59:04
Metroul trebuie gandit să deserveasca cât mai multe persoane, zone aglomerate, să fie mai comod decat mersul cu mașina personală,statii comune cu transportul de suprafață și stații cu parc and ride, de exemplu sa mearga pe 13 Septembrie pana la intersectia cu Petre Ispirescu si in locul Pietei 13 Septembrie sa se faca parc and ride cu statie autobuze prorasenesti electrice, statii incarcare masini electrice, terenuri sport, se poate continua spre Barca unde la intersectia cu Rahova este in plan o parcare suspendata apoi sa mearga spre Piața Rahova unde este in proiect alta parcare suspendata (acestea vor avea incarcare și pe timpul zilei daca exista gura de metrou nu doar noaptea pentru locatari) apoi sa continue spre Salaj (este in proiect ca in Salaj sa intre viitorul drum expres Bucuresti -Alexandria) revenind apoi pe Strada Salaj spre Filaret continuand cu traseul stabilit. Gandesc ca este foarte important sa preia traficul de pe intrarile din Sectoarele,6,5 si 4: 13 Septembrie, Antiaeriana, Margeanului, Calea Rahovei, Salaj, Ferentari, Giurgiului.
Andrei 2023-02-07 23:17:54
Trebuie facuta o buclă pe 13 Septembrie - Petre Ispirescu, Margeanului, Calea Rahovei, Salaj cu statii comune cu trasnportul de suprafata si "parc and ride" la Piata 13 Septembrie, Margeanului cu Calea Rahovei in spatele bisericii avem iar proiect de parcare apoi pe Salaj o sa intre viitoarea Autostrada Bucuresti Alexandria si poate in viitor se interzice accesul masinilor cu norme de poluare macar 3 pentru inceput.
S.M.E. 2023-02-08 07:44:59
Bună dimineața!
Este o idee f. bună, prelungirea metroului până la Gara Progresul., cu o statie la Piata Progresul.
Daca s-ar înlocui tramvaiele, cu autobuze, iar metroul s-ar realiza pe traseul tramvaielor, pe segmentul de la Eroii Revoluției spre Gara Progresul, ar fi bine.
De asemenea, ideea unei parcări la Gara Progresul este bună.
Florinel 2023-02-08 16:24:48
Felicitări! Este o inițiativa foarte bună pentru rezolvarea traficului intens din zona.
Omul Metrou 2023-02-09 14:00:24
Sunt initiatorul proiectului si in calitatea mea de DR al Metrorex in perioada respectiva am aplicat la oferta de finantare a Studiului de fezabilitate din credit extern nerambursabil. In perioada de elaborare a SF am sugerat si alt traseu al liniei respective. Spre exemplu: realizarea unei statii Izvor ,comuna liniilor 1-3 si 5, continuarea traseului de-a lungul Bd-lui Libertatii cu statie in Piata Constitutiei, inscriere pe Calea 13 Septembrie si statie la si cu denumirea de Catedrala Nationala in loc de Uranus, intersectie cu Soseaua Panduri si in continuare traseul propus sau un nou traseu de-a lungul unui bulevard nou costruit pe str Liniei pana la Gara Progresu si mai departe pana la viitorul Port 1 Decembrie. Noul bulevard costruit pe str Liniei ar deveni si viitorul racord la autostrada Bucuresti- Giurgiu.
LM 2023-02-10 10:37:20
Este o idee buna, insa o zona destul de mare si importanta nu este luata in calcul: toata zona care este sustinuta doar de tarmvaiul 32, cartierul rahova. Este o zona extrem de aglomerata unde ar fii necesar sa avem metrou ( intersectia calea Rahovei cu Sebastian, piata rahova, Cora Alexandriei ) - zone care sunt tranzitate de un numar mare de cetateni ce provin din aceste cartiere dar cat si din zone ca Bragadiru, Girurgiu, si tot fluxul din alte judete ce folosesc aceasta ruta pentru a ajunge la munca.
Tramvaiul 32 nu face fata si pe langa asta nici nu are linie propie pana la unirii pentru a putea elimina aglomeratie si intarzierile. Va rog frumos sa luati in calcul aceasta zona care are nevoie mult mai mare de un metrou si asta ar elimina si din traficul de masini.
Asociația Metrou Ușor 2023-02-10 15:06:51
Punctual, în cazul stației "Luică":

În urma analizării planșelor de detaliu și a măsurătorilor noastre, remarcăm faptul că cele mai apropiate puncte de acces ale stației, față de străzile Luică și Alexandru Anghel, sunt cele de la străzile Odei și Iordache Năstase. Aceste două puncte de acces sunt amplasate cu scările spre sud, ceea ce înseamnă că un pieton va avea de parcurs aproximativ 140m de la străzile Luică sau Alexandru Anghel până la cel mai apropiat acces al stației. Străzile Luică și Alexandru Anghel fac parte din Inelul Median și se vor dezvolta puternic în viitor, jucând un rol crucial în mobilitatea urbană din următoarele decenii. PMB a demarat deja etapa de elaborare a Studiilor de Fezabilitate pentru construirea tramvaiului rapid de pe Inelul Median de Sud (via. Str. Luică), mijloc de transport ce va genera un flux substanțial de călători care vor transborda la intersecția cu Șos. Giurgiului. Pentru asigurarea unor niveluri de accesibilitate și confort cât mai crescute, este important ca distanța pietonală dintre stația de metrou și inelul median să fie cât mai redusă.

Propunem o soluție care ar scădea distanța pietonală dintre Str. Luică/Alexandru Anghel, fără modificări tehnice majore sau care ar crește costul proiectului. Susținem rotirea la 180 de grade a celor două puncte de acces, astfel încât scările să fie orientate spre nord, respectiv spre inelul median. Orientarea galeriilor și a scărilor direct spre obiectul principal de interes al stației, ar ușura mobilitatea pietonală și ar eficientiza transbordarea dintre metrou și mijloacele de transport public de pe inelul median.

Vă rugăm să analizați propunerea.

Vă mulțumim pentru atenție!

Cu stimă,
Asociația Metrou Ușor
10 februarie 2023
Asociația Metrou Ușor 2023-02-10 15:22:29
În timp ce înțelegem atât constrângerile tehnice, precum și etapa finală a documentației în care ne regăsim la data curentă, dorim să punctăm, totuși, faptul că lipsa unei corespondențe între M1/3 și M4 va reprezenta un puternic dezavantaj pentru călători. Considerăm că neatingerea unui consens pentru a fi realizate transbordări subterane atât cu M5, cât și cu M1/3, este o lacună a proiectului M4.

Asociația Metrou Ușor
10 februarie 2023
Cristi 2023-02-10 22:10:55
Consider ca este vitala construirea corespondentei dintre M4 și M1/M3 dar și cu M5
SrG 2023-02-11 14:37:20
În completarea mesajului anterior, doresc să insist asupra necesității elaborării tuturor fazelor a proiectului astfel încât nu doar diminuarea spațiilor verzi să fie avută în vedere (și fiecare milimetru pătrat de iarbă dar mai ales fiecare arbore să fie ocolit, chiar cu prețul renunțării la unele accese în stații) dar și evitarea completă a metodelor „ieftine” (la propriu și la figurat) de construire precum „sapă, construiește, și acoperă la loc”, inclusiv pentru stații. Acestă metodă e intruzivă și distructivă.
Ciprian 2023-02-11 14:43:48
Aceasta linie de metrou nu aduce beneficii mari sectorului 5 ci doar il tranzitează,el pare ca este facut doar pentru navetistii care vin dinspre Jilava (nu doresc sa ofensez ci doar sa punctez ca trebuie sa fie benefic pt mai multe persoane), orice linie de metrou este binevenită si cred ca trebuie facuta cat mai repede, dar cred ca daca pe aceeasi linie se mai face o rută de la Mariott pe 13 Septembrie apoi Margeanului până la Cora Alexandriei si apoi sa revină pe Salaj pana se intalneste iar cu linia initiala la Filaret sau Eroii Revolutiei si apoi spre Jilava se poate prelua mare parte din traficul de intrare in Bucuresti de pe toată zona Sud Vest respectiv B dul Ghencea, Antiaeriana, 13 Septembrie, Margeanului, Calea Rahovei, Salaj (care va fi intrarea viitorului drum expres Bucuresti - Alexandria ) Calea Ferentari. Tramvaiul 32 trebuie dus pana la centură măcar. Parc and ride si statii comune cu transportul de suprafata unde se poate. Fara legatura cu subiectul dar multi navetisti vin cu masina cu copii in Bucuresti si cred ca trebuie investit in construirea de spitale, scoli, terenuri de joaca la scoli cu folosinta comuna in timpul samptamanii pt scoala si seara si in weekend pentru care doreste, (dorim copii cu performante la sporturi dar ei nu au unde sa practice, "terenurile" din jurul blocurilor acum sunt pline de mașini)parcuri in cartierele noi. (in caz de calamitate in parcuri se pot monta corturi).Cand vedem ce se intampla in Ucraina și acum mai nou in Turcia și Siria trebuie sa ne faca sa incepem lucrarile ASTAZI.(spitale noi, metrou, energie verde, scoli, terenuri sport si parcuri urgent)
SrG 2023-02-11 16:25:09
Și o ultimă mențiune - dacă implementarea proiectului NU se poate face fără sacrificarea chiar și a unui singur metru pătrat din parcul Izvor sau din spațițe verzi ale zonei Vasile Pârvan, e de preferat să se renunțe complet și definitiv la întreaga magistrală. Analizați și luați în serios acest aspect, vă rog!
Clau 2023-02-11 19:15:36
Trebuie facuta magistrala M7 Bragadiru - Voluntari de care oameni au mare nevoie de ia, nu al ceva care sa deserveasaca ienteresele imobiliare.....sa fie clar .....da......
Andrei 2023-02-11 21:55:57
In forma actuala M4 nu ajută prea mult dar este mai bine decat nimic. M7 de 2 miliarde euro nu o sa fie facut probabil niciodată deci singura șansă a sectorului 5 este acest M4 cu traseu modificat sau cu 2 linii una pe traseul initial si a doua pe 13 Septembrie pana la intersecția cu Petre Ispirescu apoi Margeanului spre Cora si intoarcere prin cartierul nou Salaj cu continuare pe Soseaua Salaj pana la Filaret și apoi pe traseul deja stabilit pana la Jilava, este realizabil și preia traficul partial din 6 cu TOT SECTORUL 5 SI TOT CE VINE DIN ILFOV, Giurgiu, Teleorman pe aceste intrari.. Dar având in vedere ca sectorul 5 nu are primar și probabil niciun politician influent sa ne reprezinte interesele sunt slabe șanse să vedem asa ceva, poate au noroc generațiile viitoare.
Doru 2023-02-11 23:26:42
Cred ca ar fi mai practic și mai util dacă linia de metrou ar trece prin Rahova și după aceea la Progresul. Actualul traseu pe la stația Eroii Revoluției mi se pare inutil
Andrei 2023-02-12 11:02:19
Primăria București și Ilfov trebuie să vadă dezvoltarea integrat, orașul trebuie sa crească speranța de viață a locuitorilor săi, să fie atractiv (pe model Dubai la scara noastra),frumos, sa crească numărul de parcuri, să scădem traficul și implicit poluarea, să creștem numărul copiilor, momentan Bucureștiul si Ilfov crește cu venirea celor din provincie dar mulți din aceștia stau in cartierele foarte aglomerate din marginea orasului (Cartierul Latin, Militari Rezidence, Cosmopolis,etc.) fară parcuri, terenuri de joacă și școli și de unde se "chinuie" să iasă și să revina la orele de vârf.Cei care au copii fac naveta cu ei la scoli, noul primar la fel, dar cei care nu au timp, un bunic aproape sau bani preferă să aibă in cel mai bun caz unul.Regalitatea si fostul regim comunism s-au gandit la generatiile viitoare dar trebuie sa trecem peste nostalgie si sa facem efectiv lucrurile sa se miste..Nu locuiesc in aceste cartiere dar cred cu tarie ca rezolvarea traficului, cresterea natalității, sperantei de viață a locuitorilor este ca in aceste zone să se aduca transport, linii metrou cu parc and ride sa se construiasca scoli cu terenuri de joaca deschise si seara si in weekend, parcuri, scoala eventual sa poata inchiria seara si in weekend spatiile pentru eventuale scoli de dansuri, sporturi, etc.Cred ca dacă nu se mai dau autorizații de construire in plus in zonele aglomerate fara o scoala o sa vina dezvoltatorii cu terenul pentru construirea acesteia pe modelului donarii terenului pe unde sunt strazi catreprimarii. Sunt persoane care lucreaza remote dar blocheaza dimineata strazile pentru a merge cu copii la școală, seara și in weekend la diferite sporturi sau pregatire. Dacă ne dorim să dezvoltam orasul trebuie să gândim integrat. Oamenii nu trebuie sa piardă timp in trafic, trebuie sa fie productivi, "relaxati" și cu cat mi mult timp disponibil pentru ei si familiile lor.
Omul Metrou 2023-02-12 14:17:10
Pentruca am vazut sugestii si pentru o acoperie si a teritoriului Calea Rahovei-Alexandriei, apreciez ca proiectul poate fi imbunatatit pri realizarea unei ramificatii din zona de intersectie cu Calea Rahovei spre Piata Rahovei, Sos Alexandriei cu terminal Park&Ride in zona Cora si mai departe pana la Magurele Science Park. Odata cu intregirea liniei 6, Gara de Nord-Aeroportul HC vom dispune de o legatura interesanta si directa a metroului, intre aeroport si Parcul Tehnologic Magurele.
Crina 2023-02-12 20:31:14
Atrag atenția că pe latura parcului Izvor, învecinată cu strada B. P. Hașdeu se află o zonă cu arbori, una dintre zonele cele mai importante ale parcului prin vechimea arborilor și diversitatea vegetației. Este necesar ca lucrările de realizare a proiectului să nu afecteze arbori din parc. Distrugerea sau diminuarea spațiilor verzi din oraș are consecințe nefaste asupra sănătății și calității vieții locuitorilor. Sper ca respectarea prevederilor OUG 114/2007 să se facă și în realitate, să nu rămână doar promisiuni pe hârtie.
GIC Parcul Izvor 2023-02-12 23:41:25
Documentele puse în dezbatere publică au un caracter extrem de tehnic, lucru care contravine spiritului dezbaterii publice care presupune accesibilizarea informațiilor pentru cetățeni. Cu toate acestea, după un efort considerabil, am identificat o problemă pe care, prin prezenta, vă solicităm să o rezolvați anterior supunerii votului Consiliului General.

Una dintre laturile parcului Izvor – dinspre Strada B. P. Hașdeu, pare, din schițele publicate (spre exemplu, planșa 5), că este foarte aproape de zona de șantier pentru acest proiect. Având în vedere prevederile OUG 114/2007 care prevăd protejarea parcului, vă solicităm să includeți în proiectul de propunere de Hotărâre de Consiliu General măsuri explicite pentru protecția spațiului verde din această zonă, măsuri care să prevină tăieri de arbori sau diminuarea spațiului verde. Dincolo de protecția impusă de legislația de mediu, susținem prezenta solicitare de îmbunătățire a proiectului și în virtutea calității foarte proaste a aerului (lucru care a condus la amenințarea cu infringement de mediu în București), precum și ariile reduse de spații verzi din București. Credem că proiectele care vizează dezvoltarea Bucurestiului trebuie să aibă ca prioritate protecția, dezvoltarea și creșterea calității spațiilor verzi. Iar acest proiect nu trebuie să fie o excepție.
Ion 2023-02-13 12:12:18
Observ o serie de mesaje referitoare la protejarea spatiilor verzi, a parcului Izvor si a arborilor in general. Este astfel clar ca acest obiectiv este important pentru cetateni. Pe multi, probabil, i-a speriat distrugerea parcului Eroilor Sanitari, parc ce nu si-a revenit niciodata dupa santierul metroului. Acolo Metrorex, Ministerul si antreprenorii nu si-au respectat cuvantul, parcul nu arata precum in proiect si nu are vegetatie si mobilier urban pentru relaxare.

Desigur, renuntarea la guri de acces nu este o solutie. Interesul de mobilitate cu metroul trebuie sa primeze, chiar daca asta presupune lucrari temporare in aria parcului - atat timp cat va fi readus la starea initiala.

Insa, este important de precizat ca in Romania institutiile nu fac TRANSPLANTĂRI. Exista utilaje speciale care pot transplanta arborii cu tot cu radacina. Mai mult de atat, chiar Compania Municipală Întreținerea Arborilor și Spațiului Verde București detine un astfel de utilaj recent achizitionat pe care l-a utilizat prin contract la diverse lucrari.

Va rugam sa impuneti, prin contract, constructorului, sa transplanteze copacii, ci nu sa ii taie. Va rog sa oferiti un raspuns acestei propuneri.
Dragoș 2023-02-13 13:41:34
Proiectul M4 nu prevede o corespondență între magistralele 1, 3 și 4 la Izvor, ceea ce este un eșec de proiectare, din următoarele considerente:

1. În primul rând, nerealizarea conexiunilor între axele de transport public crește artificial durata călătoriilor, scade atractivitatea și calitatea serviciului de transport și nu în ultimul rând scade capacitatea de transport (punând presiune mai mare pe mai puține corespondențe). Acesta este un "worst-practice" la nivel european, cu efecte pe termen lung și foarte lung. Dacă această corespondență nu se realizează acum, va fi extrem de dificil, scump și perturbator (din punct de vedere al traficului teran și subteran) să fie construită ulterior. Acum, în faza de proiectare, este cel mai ieftin, fezabil și rapid mod de a repara această greșeală. Altfel, călătorii de pe întreaga rețea de metrou vor suferi de pe urma unei proiectări deficitare, în antiteză cu bunele practici în materie de planificare a mobilității urbane.

2. Cartierul Militari nu poate fi legat direct la M4. Pasagerii vor fi nevoiți să schimbe la Eroilor cu M5, punând presiune suplimentară pe această stație de corespondență și crescând fluxurile de trafic ale M5 strict pe relația Eroilor - Hașdeu. Prin încurajarea cererii inegale de transport, cresc șansele supra-aglomerării, fapt ce va pune probleme de operabilitate la orele de vârf.

3. Se ratează un avantaj major al extinderii M4, anume degrevarea Magistralei 2, care este bine cunoscută ca fiind supra-aglomerată la orele de vârf. Din cauza lipsei legăturii la Izvor, călătorii din sudul orașului vor avea ca unică soluție M2 până la Piața Unirii, apoi M3, pentru a ajunge în Militari. Problema este cu atât mai mare cu cât fluxul de trafic prin Piața Unirii va crește și mai mult, prin pasajul de corespondență dintre Piața Unirii 1 și Piața Unirii 2 care este în prezent puternic subdimensionat față de cerere.

4. Fără o corespondență cu M3, noua magistrală M4 va atrage mai puțini călători decât potențialul pe care îl are, ceea ce scade capacitatea de recuperare a investiției și scad beneficiile pe termen lung ale investiției.

5. Problemele precizate mai sus vor fi accentuate în timp, odată cu deschiderea de noi magistrale, întrucât extensia M4 are prevăzute corespondențe cu viitoarele M7 și M8.

Acestea fiind spuse, este imperios necesară o reanalizare a corespondenței de la Izvor, între Magistralele 1, 3 și 4. Două dintre posibilitățile tehnice pentru realizarea acestui deziderat ar fi următoarele:
a) edificarea stației Izvor aferentă M4
b) edificarea unui tunel de corespondență între stația Hașdeu (M4/5) și stația Izvor (M1/3), dată fiind proximitatea celor două stații. În orașe precum Paris și Londra există, de asemenea, corespondențe lungi între stații, folosindu-se chiar și trotuare rulante pentru a facilita mobilitatea. Exemple: Paddington, Bank, Euston, Gare Saint-Lazare sunt stații unde pasajele de corespondență se traversează în peste 10 minute.

Vă mulțumesc pentru atenția acordată și rămân cu speranța că deficiența semnalată de mine va fi rezolvată.
un arhitect mai in etate 2023-02-13 14:04:27
Consider obligatorie extinderea liniei pana la soseaua de centura, pe traseul prelungit pe Sos. Giurgiului sau catre Com. Magurele-Voluntari, cu realizarea unui terminal multimodal in relatie cu CF Centura, care va trebui dezvoltata ca traseu de tren rapid urban pentru reducerea traficului urban, care se poate realiza doar prin degrevarea tranzitului prin centru.
Tranzitul este marcat la orele de varf de naveta salariatilor de la locuinta la locul de munca, respectiv orasele dormitor si localitatile periferice catre zone de business sau shopping.
Intrevad doua solutii cu efect cumulativ, respectiv:
Extinderea (in suprateran) a magistralelor de metrou pana la linia de centura CF, unde ar urma să se realizeze puncte de trasfer cu parcare intre metrou si statii CF Centura la toate punctele de acces din localitățile limitrofe in București. Aceasta implica trenuri urbane rapide intre statiile CF existente (23 August, Progresul, Chiajna, Otopeni) pe linia de centura si unele noi, cu terminale la Basarab, Obor si Progresul. E mai usor sa ocolești o baltă decât sa dai în ea, cand ai cum.
A doua solitie este crearea de "Wormholes" pentru realizarea de bypassuri subterane.
Am propus (mail catre Primar Oprescu) realizarea de tunele subterane pentru degrevarea de trafic pe direcția Est-Vest și Nord-Sud, cu punctele de acces în afara zonei centrale (ex. spatele Muzeului National(ruina) - Piata Alba Iulia E-V respectiv Piața Victoriei - Piata Unirii N-S, cu accesul de coborare de pe Kiseleff si Cantemir, paralel cu M2. Mai pot fi gasite si alte locatii de acces facil din spatii gen piață înca neocupate de constructii care urmeaza a se defini prin studii de trafic dupa realizarea acestora.
Daca veți analiza studiul de trafic facut cu cațiva ani în urma de o firma din Israel la comanda PMB nu veți gasi aceste soluții nici măcar pentru o perspectivă îndepartată.
Gab MT 2023-02-13 18:16:06
Se doreste alocarea a 1,8 miliarde de euro pentru acest proiect, desi la documentatia pusa spre consultare nu exista niciun studiu care sa justifice aceasta investitie. Intre Gara Basarab si Chirigiu, pe un traseu apropiat cu ruta propusa pentru M4, suprapunandu-se chiar pe Sos. Tudor Vladimirescu, autobuzele linei 196 fac 18 minute, si au un flux mediu de 500 -cincisute - de calatori / zi /sens. Desi magistralele M1 si M2 sunt suprasolicitate, numarul de calatori pe noile magistrale M4 si M5 este de cateva ori mai mic decat estimarile METROREX, care au fost eronate pe linie in ultimele decade, ceea ce inseamna sute de milioane suplimentar anual pentru subventii. Prelungirea caii ferate prin subteran pana la Progresul, cu gari in zonele Izvor, Filaret si Toporasi, folosind de la Filaret vechea ruta de cale ferata, costa sub 1 miliard de euro, datorita numarului mai redus de statii subterane, si va aduce fluxul principal de calatori pe calea ferata in zona statiei de metrou Izvor M1. Varsovia, Londra, Paris si alte orase europene au adoptat aceasta strategie. De ce trebuie Romania sa cheltuiasca inutil aproape 2 miliarde de euro pe o linie de tramvai subterana, ceea ce se doreste a fi M4?
Afirmatia ca va fi o alternativa la M2 este falsa, pentru ca proiectul M4 nu are conexiune cu M3, iar timpul de parcurs intre zona de nord si Eroii Revolutiei, va fi mai mare decat dublul timpului folosind M2. In scenariul complex de analiza oficiala PMUD a rutelor de metrou Nord-Sud realizat in 2015, punctajul castigator a fost acordat traseului pe la Arcul de Triumf si Piata Victoriei, similar cu rezultatele studiului JICA 2000.
Desigur, exista o presiune foarte mare pusa de puternici investitori imobiliari privind zonele Expozitei si Filaret -Viilor- Tudor Vladimireascu, pentru care aducerea metroului cu statii dese in zonele lor inseamna dublarea sau chiar triplarea cererii pe segmentul de office, dar si pe rezidential si retail, ceea ce poate aduce extraprofituri de zeci de milioane de euro anual, pentru ei. Infiintarea de noi linii pentru tramvaie moderne in zonele mentionate ar putea fi chiar mai profitabila decat metroul, pentru ei.
Acest proiect a fost elaborat de un numar restrans de persoane, fara licitatie publica, fara lansarea unui concurs de idei pentru ruta, fara a se tine cont de studiile de mobilitate sau cererea de transport, ceea ce defineste un proiect de succes pentru o mica grupare, dar si un posibil esec economic si social pentru majoritatea populatiei. Un astfel de proiect, probabil, va bloca alte investitii esentiale in centrul orasului pentru urmatorii 10 ani.
Consultarea publica cu valoare de recomandare este potrivita poate pentru proiecte mai mici. In alte tari proiectele de asemnea valoare, avergura si impact sunt supuse unui referendum public. Primaria Bucurestiului care are datoria sa reprezinte interesele populatiei Bucurestiului, va organiza un astfel de referendum?
ralucastefi 2023-02-13 19:38:20
Intr-adevar mi se pare importanta o linie de metrou care sa acopere( deserveasca)cartierele Rahova si Ferentari. Datorita unei infrastructuri inadecvate aceste cartiere( doar linia de tramvai 32)sunt prost conectate cu centrul orasului si alte zone din Bucuresti. La ore de varf tramvaiul 32 si bus- ul 117 sunt supra- aglomerate. Deci in loc sa pierdem timp cu realizarea unor statii precum Mariott mai bine linia ar presupune statii mai putine dar axate pe cartiere aglomerate.
DT 2023-02-13 23:12:19
Cotele de adancime aferente schemei tehnologice nu sunt lizibile in niciuna din plansele anexate, nici nu sunt mentionate in text, acestea fiind esentiale pentru caracterizarea unei constructii subterane si a posibilelor efecte ale acesteia. Se pot scana separat partile din planse care contin aceste date si anexate separat pe site-ul PMB, lipsa acestora constituind un viciu in procedura de consultare publica.

Traversarea corpului de cladire a Garii de Nord se face la foarte mica adancime, peretele superior al tunelurilor fiind la baza fundatiei cladirii, expunand-o la vibratiile produse in timpul trecerii garniturilor de metrou. Aceste vibratii pot produce deteriorari majore in structura de rezistenta. Desi exista materiale atenuatoare, acestea nu pot amortiza in totalitate vibratiile si au durata de viata limitata. Structura de rezistenta a cladirilor care se preteaza la astfel de traversari trebuie sa fie bazata pe materiale cu grad de elasticitate ridicat, cum ar fi scheletul metalic sau betonul armat special, rezistent la vibratii. Intrucat Gara de Nord este o cladire de patrimoniu, inainte de a aproba PUZ-ul supus dezbaterii, Primaria are datoria sa efectueze o expertiza separata de cea a proiectantului, a beneficiarului sau a ordonatorului de credite, pentru acest proiect. Ca o mentiune, in Paris metroul circula pe roti de cauciuc.

Pe strada Garii de Nord tunelul de metrou, cu sensul de deplasare dinspre str Berzei spre Gara de Nord are traseul in lungul axului strazii, la mica distanta si mica adancime fata de blocurile de locuinte aflate pe aceasta strada, atat construirea cat si exploatarea metroului putand afecta structura de rezistenta si stabilitatea acestora. Spre exemplu, Blocul A situat pe str Garii de Nord la nr. 6-8 este incadrat la clasa I de risc seismic, pe partea opusa strazii Garii de Nord, existand fisuri vizibile de la distanta, pe toata inaltimea acestui imobil si la toate scarile ale acestuia, acestea datorandu-se cel mai probabil tasarii neuniforme a solului pe care este amplasata constructia. La deplasarea in panta ascendenta a garniturilor de metrou - cum este cazul in tunelul cel mai apropiat de fundatia blocurilor in cauza - energia cinetica transmisa prin undele de vibratie este de cateva ori mai mare fata de deplasarea in plan orizontal. In acest caz, vibratiile pot avea in principal doua efecte, accentuarea afectarii structurii de rezistenta si tasarea accelarata a solului de sub aceste imobile. Si in acest caz se impune atat expertizarea independenta cat si oferirea posibilitatii locatarilor sa efectueze propria expertiza despre ce efecte ar avea circulatia metroului raportat la starea cladirii in care locuiesc, inainte de aprobarea PUZ-ului.

In cazul cladirilor istorice aflate pe culoarul de expropiere propus, expertizarile ar trebui efectuate anticipat de primarie, pe cheltuiala beneficiarului, si in functie de rezultatele acestora, ar trebui aprobat sau nu acest PUZ.

Amplasamentul statiei Eroii Revolutiei 2 se bazeaza pe presupunerea proiectantului ca acel spatiu subteran nu prezinta interes pentru sistematizarea circulatiei rutiere. Amplasarea acestei statii conform proiectului obtureaza complet subteranul in intersectia Eroii Revolutiei, care este delimitata in ambele parti laterale de doua cimitire si exclude orice alta posibilitate pentru realizarea de pasaje subterane sau tuneluri in zona respectiva, acesta fiind un nod foarte important, strategic pentru circulatia rutiera in zona de sud a Bucurestiului. Principalul proiect care trece prin acest spatiu subteran este pasajul - tunel rutier de legatura intre Soseaua Oltenitei si Trafic Greu, de-a lungul si pe sub Soseaua Viilor si str Dr Constantin Istrati, prin care se realizeaza o varianta de inchidere a inelului circular principal (Sos Stefan cel Mare, Sos Mihai Bravu, Sos Oltenitiei, Trafic Greu, Razoare, Pod Basarab, Sos N. Titulescu). Acest traseu urmeaza prin subteran, in linii mari, o portiune din traseul liniei circulare de tramvai a Bucurestiului. Chiar daca pentru moment nu se pune problema construirii acestui pasaj, poate ca aceasta solutie va fi o prioritate in viitor.
Cealalta varianta de inchidere a inelului principal, prin viitorul pasaj Toporasi este utila, dar are o forma disproportionata raportata la centrul orasului, este mai lunga si implicit are o valoare de construire mai mare. Ambele variante pot coexista, intrucat vizeaza fluxuri de circulatie diferite.


Pentru amplasarea unei noi statii subterane in zona Eroii Revolutiei exista si alte solutii tehnice decat cea prezentata in proiectul M4, solutii care pot coexista cu tunelurile rutiere.
urb. Rares Oprea 2023-02-13 23:59:05
Bună seara,

În primul rând aș dori să precizez că pentru un asemnea proiect, minimul de zile prevăzute pentru "dezbaterea publică" este insuficient. Un astfel de proiect ar fi trebuit promovat și discutat pentru minim 30 de zile cu întâlniri concrete de lucru cu cetățenii, nu doar prin câteva mesaje de promovare pe Facebook și o pagină deschisă pentru mesaje.

În primul ar fi trebuit definit contextul strategic mai clar: De ce s-a optat pentru traseul Berzei - Pârvan - Hașdeu - Izvor - 13 Septembrie și nu s-a folosit traseul Știrbei - Eroilor - Panduri - 13 Septembrie. Știu că studiul de fezabilitate a fost aprobat de minsiter, dar acesta nu a fost niciodată publicat. Cred că ar fi trebuit foarte bine definit contextul și de ce această formă.
De asemenea, tot la nivel strategic, nu este foarte bine definit de ce traseul metroului urmează Viilor - Giurgiului și nu se folosește de traseul vechii șine de cale ferată. Astfel, o dezvoltare de tip metrou între cartierele Ferentari și Giurgiului ar fi putut atrage apoi investiții și accesibiltiate pentru ambele cartiere. Extinderea metroului pe sub Șos. Giurgiului va face doar concurență tramvaiului, care are deja sit propriu și poate fi folosit într-un mod eficient. Pot înțelege ideea de legătură cu magistrala M2 care alimentează axul central al orașului, dar nu pot înțelege nevoie de dublare a mijloacelor de transport în condițiile în care tramvaiul nu este la capacitate și nu se fac eforturi de promovare ca acesta să devină mai utilizat.

Revenind la obiectul PUZ-ului, stațiile de la Marrior și de la 13 Septembrie sunt mult prea apropiate. Metroul are o rază de deservire de aproximativ 500-800m ceea ce înseamnă ca stațiile ar trebui poziționate la paroximativ 800-1000m, cu suprapunerea razelor de deservire. În condițiile unei zone foarte dense (ceea ce Marriot nu este), stațiile ar putea fi poziționate mai des în jur de 500-600m, însă în cazul de față avem 2 stații de metrou la 400m cu 2 ieșiri poziționate la 250m unele de celalate. Această distanță este acceptabilă pentru scalarea unei rețele de autobuz, dar nu pentru metrou. Consider că succesiunea celor 2 stații este forțată, fiind mult prea apropiate, repetându-se aceeși greșeală de pe M5, în care stațiile construite sunt atât de dese încât nici nu se poate accelera la maxim, fiind nevoit să oprești.
O altă problemă majoră a amplasării stațiilor o reprezintă stațiile de la Cimitirul Evreiesc și de la Luică, care aste amplasată mult prea la sud față de strada Luică. Aici, problema majoră este faptul că stația Luică, fiind amplasată prea la sud, nu poate face legătura directă cu un potențial tramvai care ar putea fi dezvoltat pe Inelul Median Secundar pe timp îndelungat. Se pierde astfel o legătură importantă între o rețea de tramvai care ar face legătura pe direcția E-V și metroul care ar face legătura pe direcția N-S, și în special cu legătură directă către Gara de Nord.
Legarea metroului cu o potențială stație de tren la Gara Progresul este de apreciat, dar doresc să adaug faptul că bucla de întoarcere a metroului este foarte lungă și are potențialul de a mai primi o stație (nu acum, ci pe un viitor foarte îndepărtat, pe modelul NYC) fiind la peste 500m de gara propriu-zisă și consider necesar ca măsurile pentru ca această stație să fie dezvoltată să fie integrate de acum.
De asemenea, tot prin acest PUZ, sau în același timp cu acesta, pentru a putea fi integrat ca viziune trebuia realizat nodul de Park&Ride aferent capătului de metrou și Gării Progresu. Consider acest lucru o scăpare majoră a acestui PUZ.

În continuare voi avea obiecții specifice pentru fiecare stație, dacă este cazul:
- Stația Știrbei Vodă - Nu există acces în partea de nord, spre Piața Victoriei, care este un hub de tranzit f important în structura orașului.
- Stația Chirigiu - Nu este prevăzuită conexiunea cu tramvaiul !!! Cele două mijloace de transport oferă oportunități de deplasare pe direcții diferite în oraș, iar intermodalitatea între cele doua este OBLIGATORIE!
- Stația Filaret - Nu este prevăzuită conexiunea cu tramvaiul !!! Cele două mijloace de transport oferă oportunități de deplasare pe direcții diferite în oraș, iar intermodalitatea între cele doua este OBLIGATORIE!
- Stația George Bacovia - Nu există accest pe ambele părți în Nordul stației. La intersecșia str. Brădetului cu Sos Giurgiului este marcat un teren ca fiind parte a circulațiilor pietonale publice. Acesta ar fi putut fi folosit pt acces.
De asemenea, nu există legătură directă cu tramvaiul. Chiar dacă folosesc aceeși stradă și același culoar, cele două nu trebuie tratate independent.
- Stația Toporași - Având în vedere dimensiunea stației, lipsa accesului către Piața Progresul este o problemă. CHiar dacă nu s-ar fi construit un al 5-lea acces, cel de pe partea dreaptă ar fi trebuit orientat către piață, și nu în aceeși direcție ca cel de pe str. Ghimpați. De asemenea, nu există legătură directă cu tramvaiul.
- Stația Luică - Nu are legătură directă cu tramvaiul, în special un potențial tramvai care ar putea circula pe direcția E-V. Proiectele de infrastructură pot crea probleme în structura unui oraș pentru sute de ani, de aceea această legătură este absolut esențială în a fi proiectată de la început.

Mulțumesc, se pare că mi-a expirat timpul, fiind 23:59.